Інклюзивна освіта- вимога часу

Інклюзія: як розшифрувати?
Інклюзія (від Inclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Це політика й процес, що дає можливість всім дітям брати участь у всіх програмах.
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Одним із головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його межами.
Інклюзія розглядається як процес визнання і реагування на різноманітність потреб всіх тих, хто навчається. Вона припускає їх активну участь в процесі отримання знань, в культурному і суспільному житті. Інклюзія приводить до зменшення сегрегації в системі освіти. Вона вимагає змін і модифікацій змісту, підходів, структури і стратегії освіти з урахуванням потреб усіх дітей, керуючись переконаністю, що системи загальної освіти зобов'язані навчати усіх дітей.
Інклюзія особливо підкреслює надання можливостей для рівної участі дітей з інвалідністю (фізичною, соціальною і емоційною) в загальній системі здобування освіти, для індивідуального вибору і отримання спеціальних послуг і пристосувань для тих, кому це необхідно.
Інклюзія (від Inclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Це політика й процес, що дає можливість всім дітям брати участь у всіх програмах.
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Одним із головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його межами.
Інклюзія розглядається як процес визнання і реагування на різноманітність потреб всіх тих, хто навчається. Вона припускає їх активну участь в процесі отримання знань, в культурному і суспільному житті. Інклюзія приводить до зменшення сегрегації в системі освіти. Вона вимагає змін і модифікацій змісту, підходів, структури і стратегії освіти з урахуванням потреб усіх дітей, керуючись переконаністю, що системи загальної освіти зобов'язані навчати усіх дітей.
Інклюзія особливо підкреслює надання можливостей для рівної участі дітей з інвалідністю (фізичною, соціальною і емоційною) в загальній системі здобування освіти, для індивідуального вибору і отримання спеціальних послуг і пристосувань для тих, кому це необхідно.
При визначенні інклюзії важливо відзначити наступні моменти.
Мається на увазі:
- заохочення відмінностей;
- користь для тих, хто навчається, а не тільки для тих, хто піддається виключенню;
- відсутність в школі дітей, які можуть відчувати себе виключеними;
- надання рівного доступу до освіти або створення спеціальних умов для певних категорій дітей без їх виключення.
Не мається на увазі:
- реформа тільки спеціальної освіти, але реформа як формальної, так і неформальної освіти;
- реагування тільки на відмінності, але також підвищення якості освіти для тих, хто навчається;
- спеціальні школи, але можлива додаткова підтримка для учнів у загальній системі освіти;
- задоволення потреб тільки дітей з інвалідністю;
- задоволення потреб однієї дитини за рахунок іншого.
Мається на увазі:
- заохочення відмінностей;
- користь для тих, хто навчається, а не тільки для тих, хто піддається виключенню;
- відсутність в школі дітей, які можуть відчувати себе виключеними;
- надання рівного доступу до освіти або створення спеціальних умов для певних категорій дітей без їх виключення.
Не мається на увазі:
- реформа тільки спеціальної освіти, але реформа як формальної, так і неформальної освіти;
- реагування тільки на відмінності, але також підвищення якості освіти для тих, хто навчається;
- спеціальні школи, але можлива додаткова підтримка для учнів у загальній системі освіти;
- задоволення потреб тільки дітей з інвалідністю;
- задоволення потреб однієї дитини за рахунок іншого.
Інклюзивна освіта включає:
- визнання рівної цінності для суспільства всіх учнів і педагогічних працівників;
- підвищення ступеня участі учнів у навчальному процесі та позашкільних заходах й одночасне зменшення рівня ізольованості частини учнів;
- зміни в політиці навчального закладу, практиці та шкільній культурі з метою приведення їх у відповідність з різноманітними потребами учнів, які навчаються в даному навчальному закладі;
- Подолання бар’єрів на шляху отримання якісної освіти та соціалізації всіх учнів, а не тільки учнів з інвалідністю та учнів з особливими освітніми потребами;
- аналіз і вивчення спроб подолання бар’єрів і покращення доступності навчальних закладів для окремих категорій учнів. Проведення реформ і змін, спрямованих на користь усіх учнів;
- переконання, що відмінності між учнями – це ресурс, що сприяє педагогічному процесу, а не перешкоди, які необхідно долати;
- визнання прав дітей на отримання освіти в загальноосвітніх навчальних закладах, що розташовані за місцем проживання;
- покращення ситуації у школах у цілому як для учнів, так і для педагогів.
- визнання ролі шкіл не тільки в підвищенні академічних показників учнів, а й у розвитку місцевих громад;
- розвиток партнерських відносин між школами і місцевими громадами;
- визнання того, що інклюзія в освіті – це один з аспектів інклюзії в суспільстві.
- визнання рівної цінності для суспільства всіх учнів і педагогічних працівників;
- підвищення ступеня участі учнів у навчальному процесі та позашкільних заходах й одночасне зменшення рівня ізольованості частини учнів;
- зміни в політиці навчального закладу, практиці та шкільній культурі з метою приведення їх у відповідність з різноманітними потребами учнів, які навчаються в даному навчальному закладі;
- Подолання бар’єрів на шляху отримання якісної освіти та соціалізації всіх учнів, а не тільки учнів з інвалідністю та учнів з особливими освітніми потребами;
- аналіз і вивчення спроб подолання бар’єрів і покращення доступності навчальних закладів для окремих категорій учнів. Проведення реформ і змін, спрямованих на користь усіх учнів;
- переконання, що відмінності між учнями – це ресурс, що сприяє педагогічному процесу, а не перешкоди, які необхідно долати;
- визнання прав дітей на отримання освіти в загальноосвітніх навчальних закладах, що розташовані за місцем проживання;
- покращення ситуації у школах у цілому як для учнів, так і для педагогів.
- визнання ролі шкіл не тільки в підвищенні академічних показників учнів, а й у розвитку місцевих громад;
- розвиток партнерських відносин між школами і місцевими громадами;
- визнання того, що інклюзія в освіті – це один з аспектів інклюзії в суспільстві.
Ключові елементи інклюзивної освіти
При визначенні сутності інклюзії, важливо звернути увагу на чотири елементи, які ілюструють її характерні особливості.
- Інклюзія - це процес. Вона повинна розглядатися як постійний нескінченний пошук якнайкращих способів реагування на людську різноманітність. Це - навчання тому, як жити, приймаючи всі відмінності, і вчитися виходячи з цього. У такій ситуації відмінності бачаться позитивніше - як стимули, сприяючі отриманню знань.
- Інклюзія пов’язана з визначенням і подоланням бар’єрів. Тому вона включає накопичення, класифікацію й аналіз інформації з різних джерел з метою планування поліпшень в політиці й практиці.
- Інклюзія - це присутність, участь і досягнення всіх учнів. Присутність в даному випадку означає те, «де діти навчаються і як часто вони відвідують школу»; під участю мається на увазі рівність в отриманні досвіду в стінах школи, а отже, кожен з учнів повинен приймати думки інших; і досягнення - це результат навчання за всією програмою, а зовсім не результати тестів або іспитів.
- Інклюзія акцентує увагу на тих групах учнів, які більше схильні до виключення або маргіналізації або незасвоєння знань. Це має на увазі відповідальність проведення моніторингу тих груп, які статистично знаходяться в зоні більшого ризику, а також при необхідності зробити кроки до забезпечення їх присутності, участі й досягнень в системі освіти.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
При визначенні сутності інклюзії, важливо звернути увагу на чотири елементи, які ілюструють її характерні особливості.
- Інклюзія - це процес. Вона повинна розглядатися як постійний нескінченний пошук якнайкращих способів реагування на людську різноманітність. Це - навчання тому, як жити, приймаючи всі відмінності, і вчитися виходячи з цього. У такій ситуації відмінності бачаться позитивніше - як стимули, сприяючі отриманню знань.
- Інклюзія пов’язана з визначенням і подоланням бар’єрів. Тому вона включає накопичення, класифікацію й аналіз інформації з різних джерел з метою планування поліпшень в політиці й практиці.
- Інклюзія - це присутність, участь і досягнення всіх учнів. Присутність в даному випадку означає те, «де діти навчаються і як часто вони відвідують школу»; під участю мається на увазі рівність в отриманні досвіду в стінах школи, а отже, кожен з учнів повинен приймати думки інших; і досягнення - це результат навчання за всією програмою, а зовсім не результати тестів або іспитів.
- Інклюзія акцентує увагу на тих групах учнів, які більше схильні до виключення або маргіналізації або незасвоєння знань. Це має на увазі відповідальність проведення моніторингу тих груп, які статистично знаходяться в зоні більшого ризику, а також при необхідності зробити кроки до забезпечення їх присутності, участі й досягнень в системі освіти.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
Основні принципи та цінності інклюзивної освіти
Інклюзивна освіта – цінності:
- це визнання того, що всі діти можуть навчатися;
- це робота зі всіма дітьми, незалежно від їх віку, національності, мови, походження, особливостей розвитку;
- це вдосконалення освітніх структур, систем і методик для забезпечення потреб всіх дітей;
- це частина великої стратегії по створенню інклюзивного суспільства;
- це динамічний процес, який знаходиться постійно в розвитку.
Інклюзивна освіта – цінності:
- це визнання того, що всі діти можуть навчатися;
- це робота зі всіма дітьми, незалежно від їх віку, національності, мови, походження, особливостей розвитку;
- це вдосконалення освітніх структур, систем і методик для забезпечення потреб всіх дітей;
- це частина великої стратегії по створенню інклюзивного суспільства;
- це динамічний процес, який знаходиться постійно в розвитку.
Інклюзивна освіта базується на таких принципах
- цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень;
- кожна людина здатна відчувати і думати;
- кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою;
- адаптація системи до потреб дитини, а не навпаки;
- справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємостосунків;
- всі люди потребують підтримки і дружби ровесників;
- задоволення індивідуальних освітніх потреб кожної дитини;
- визнання спроможності до навчання кожної дитини та, відповідно, необхідність створення суспільством відповідних для цього умов;
- залучення батьків до навчального процесу дітей як рівноправних партнерів та перших вчителів своїх дітей;
- командний підхід у навчанні та вихованні дітей, що передбачає залучення педагогів, батьків та спеціалістів;
- складність завдань повинна відповідати здібностям дитини;
- рівний доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної освіти кожною дитиною;
- подолання потенційних бар'єрів в навчанні.
Інклюзивна освіта є підходом, який допомагає адаптувати освітню програму та навчальне середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями.
- цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень;
- кожна людина здатна відчувати і думати;
- кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою;
- адаптація системи до потреб дитини, а не навпаки;
- справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємостосунків;
- всі люди потребують підтримки і дружби ровесників;
- задоволення індивідуальних освітніх потреб кожної дитини;
- визнання спроможності до навчання кожної дитини та, відповідно, необхідність створення суспільством відповідних для цього умов;
- залучення батьків до навчального процесу дітей як рівноправних партнерів та перших вчителів своїх дітей;
- командний підхід у навчанні та вихованні дітей, що передбачає залучення педагогів, батьків та спеціалістів;
- складність завдань повинна відповідати здібностям дитини;
- рівний доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної освіти кожною дитиною;
- подолання потенційних бар'єрів в навчанні.
Інклюзивна освіта є підходом, який допомагає адаптувати освітню програму та навчальне середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями.
Інтеграція vs. інклюзія
Інтеграція - зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами у регулярний освітній простір. Ми пристосовуємо учня до вимог школи.
Інклюзія передбачає пристосування шкіл та їх загальної освітньої філософії та політики до потреб усіх учнів – як обдарованих дітей, так і тих, котрі мають особливі потреби. Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній процес, відповідаючи на потреби учнів усіх груп та категорій.
Інклюзію в освіті можна розглядати як один із багатьох аспектів інклюзії в суспільстві в цілому.
Інтеграція - зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами у регулярний освітній простір. Ми пристосовуємо учня до вимог школи.
Інклюзія передбачає пристосування шкіл та їх загальної освітньої філософії та політики до потреб усіх учнів – як обдарованих дітей, так і тих, котрі мають особливі потреби. Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній процес, відповідаючи на потреби учнів усіх груп та категорій.
Інклюзію в освіті можна розглядати як один із багатьох аспектів інклюзії в суспільстві в цілому.
Переваги інклюзивної освіти:
Для дітей з особливими потребами:
- завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей;
- ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;
- оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально;
- навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей;
- у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
Для інших дітей:
- діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
- діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
- діти вчаться співробітництву;
- діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Для педагогів та фахівців:
- вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів;
- вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності;
- спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Для дітей з особливими потребами:
- завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей;
- ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;
- оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально;
- навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей;
- у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
Для інших дітей:
- діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
- діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
- діти вчаться співробітництву;
- діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Для педагогів та фахівців:
- вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів;
- вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності;
- спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Скільки дітей може бути в інклюзивному класі?
ЗГІДНО ЗЗАКОНОМ “ПРО ЗАГАЛЬНУ СЕРЕДНЮ ОСВІТУ”, ЗАГАЛОМ У КЛАСІ МОЖЕ БУТИ НЕ БІЛЬШЕ 30 УЧНІВ.
ПРИ ЦЬОМУ, ЗГІДНО З “ПОРЯДКОМ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ” (ПОСТАНОВА КАБМІНУ ВІД 15 СЕРПНЯ 2011 Р. № 872), УЧНІВ“ІЗ ЧИСЛА ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ, ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ, ЗНИЖЕНИМ ЗОРОМ ЧИ СЛУХОМ, ЛЕГКИМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ ТОЩО”МОЖЕ БУТИНЕ БІЛЬШЕ ТРЬОХТА УЧНІВ “ІЗ ЧИСЛА ДІТЕЙ СЛІПИХ, ГЛУХИХ, З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ, У ТОМУ ЧИСЛІ З ДИСЛЕКСІЄЮ, РОЗЛАДАМИ СПЕКТРА АУТИЗМУ, ІНШИМИ СКЛАДНИМИ ПОРУШЕННЯМИ РОЗВИТКУ (ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ, ЗОРУ, ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ В ПОЄДНАННІ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЧИ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ) АБО ТИХ, ЩО ПЕРЕСУВАЮТЬСЯ НА ВІЗКАХ”–НЕ БІЛЬШЕ ДВОХ.
ТОБТО МАКСИМАЛЬНА КІЛЬКІСТЬ ТАКИХ ДІТЕЙ У КЛАСАХ– ТРИ, А В ОКРЕМИХ ВИПАДКАХ– ДВА.
Скільки вчителів працює в інклюзивному класі?
В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ ПРАЦЮЮТЬ ОДИН УЧИТЕЛЬ ТА ОДИН АСИСТЕНТ УЧИТЕЛЯ.
Які обов’язки має асистент вчителя?
ВІН Є АСИСТЕНТОМ САМЕ ВЧИТЕЛЯ, А НЕ ДИТИНИ. ЦЕ ОЗНАЧАЄ, ЩО ВІН НЕ ПРИВ’ЯЗАНИЙ ДО ОДНІЄЇ ЧИ КІЛЬКОХ ДІТЕЙ, А ПРАЦЮЄ ЗІ ВСІМ КЛАСОМ.
ТАК, ЧАСОМ ДИТИНІ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ НЕОБХІДНО ПРИДІЛИТИ БІЛЬШЕ ЧАСУ, ЩОБ, НАПРИКЛАД, ПОЯСНИТИ ЗАВДАННЯ, АЛЕ АСИСТЕНТ УЧИТЕЛЯ ТАК САМО МОЖЕ ПОЯСНИТИ ЩОСЬ Й ІНШИМ УЧНЯМ.
ОКРІМ ТОГО, СВОЄЮ РОБОТОЮ АСИСТЕНТ МОЖЕ ЗВІЛЬНИТИ БІЛЬШЕ ЧАСУ ВЧИТЕЛЮ ДЛЯ ПОЯСНЕНЬ. НАПРИКЛАД, ПОКИ АСИСТЕНТ ЩОСЬ РОЗДРУКОВУЄ ЧИ РОЗДАЄ НАВЧАЛЬНІ МАТЕРІАЛИ, ВЧИТЕЛЬ ЩЕ РАЗ РОЗ’ЯСНЮЄ ТЕМУ АБО ЩЕ ЯКОСЬ ЗАЛУЧАЄ ДИТИНУ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ДО СПІЛЬНОЇ РОБОТИ В КЛАСІ. АДЖЕ СПІЛЬНА РОБОТА– ГОЛОВНА МЕТА ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ.
Що потрібно, щоб у школі відкрили інклюзивний клас?
ДЛЯ ВІДКРИТТЯ ІНКЛЮЗИВНОГО КЛАСУ БАТЬКАМ ПОТРІБНО ЗВЕРНУТИСЬ ІЗ ВІДПОВІДНОЮ ЗАЯВОЮ ДО ДИРЕКТОРА ШКОЛИ. КЕРІВНИК ШКОЛИ ПОГОДИТЬ ВІДКРИТТЯ ТАКОГО КЛАСУ З МІСЦЕВИМ РАЙОННИМ УПРАВЛІННЯМ ОСВІТИ ТА ВИДАСТЬ НАКАЗ.
ПРОТЕ, ЯКЩО ЦЕ ШКОЛА, ЯКА ЩЕ НЕ МАЄ ДОСВІДУ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ, МИ РАДИМО ПРИЙТИ В ШКОЛУ ЗАЗДАЛЕГІДЬ– ЩЕ ДО ОГОЛОШЕННЯ НАБОРУ В ПЕРШИЙ КЛАС. ЦЕ ПОТРІБНО ДЛЯ ТОГО, ЩОБ АДМІНІСТРАЦІЯ ТА ВЧИТЕЛІ ЗНАЛИ, ЩО НАСТУПНОГО НАВЧАЛЬНОГО РОКУ ЇЙ ПОТРІБНО БУДЕ ПРИЙНЯТИ УЧНЯ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ТА ВСТИГЛИ ПІДГОТОВУВАТИСЬ, АБИ ЗРОБИТИ НАВЧАННЯ ВАШОЇ ДИТИНИ В ШКОЛІ КОМФОРТНІШИМ.
НАСАМПЕРЕД, ЯКЩО ДИТИНА ЦЬОГО ПОТРЕБУЄ, ШКОЛІ ПОТРІБНО ПОТУРБУВАТИСЬ ПРО ДОДАТКОВІ НАВЧАЛЬНІ МАТЕРІАЛИ (НАПРИКЛАД, КНИЖКИ ШРИФТОМ БРАЙЛЯ), ЯКІ ТРЕБА ЗАМОВЛЯТИ ЗАЗДАЛЕГІДЬ. ОКРІМ ТОГО, ЯКЩО ШКОЛІ ПОТРІБНО ПОКРАЩИТИ АРХІТЕКТУРНУ ДОСТУПНІСТЬ (НАПРИКЛАД, ЗРОБИТИ ПАНДУСИ), ДИРЕКТОР ШКОЛИ ВСТИГНЕ ВІДПРАВИТИ БЮДЖЕТНІ ЗАПИТИ, ЗНАЙТИ ГРАНТОВІ КОШТИ ЧИ ТО СПОНСОРІВ АБО БЛАГОДІЙНИКІВ.
Якщо батьки не хочуть, щоб дитина навчалася в школі?
НА СЬОГОДНІ В СТРУКТУРІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ Є КІЛЬКА ВАРІАНТІВ, ЯК ДІТИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ МОЖУТЬ ЗДОБУВАТИ ЗАГАЛЬНУ СЕРЕДНЮ ОСВІТУ. ЦЕ ЗАГАЛЬНООСВІТНІ ШКОЛИ З ІНКЛЮЗИВНИМИ ТА СПЕЦІАЛЬНИМИ КЛАСАМИ, СПЕЦІАЛЬНІ ШКОЛИ, НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНІ ЦЕНТРИ.
ОКРІМ ТОГО, Є ІНДИВІДУАЛЬНА ФОРМА НАВЧАННЯ. ВОНА ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ ДЛЯ УЧНІВ, ДЛЯ ЯКИХ НЕМОЖЛИВО ЗАБЕЗПЕЧИТИ НАВЧАННЯ В ГРУПІ, ДЛЯ УЧНІВ, ЯКІ ЗА СТАНОМ ЗДОРОВ’Я НЕ МОЖУТЬ ВІДВІДУВАТИ ОСВІТНІЙ ЗАКЛАД, ТИХ, ХТО ЧЕРЕЗ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ РОЗМІЩЕННЯ НЕ МОЖЕ ПРИХОДИТИ В ШКОЛУ (НЕПІДКОНТРОЛЬНА ТЕРИТОРІЯ, ЗОНИ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЇ), А ТАКОЖ ДЛЯ ІНОЗЕМЦІВ, ЯКІ ЖИВУТЬ У МІСЦЯХ ТИМЧАСОВОГО ПЕРЕБУВАННЯ ІНОЗЕМЦІВ ТА ОСІБ БЕЗ ГРОМАДЯНСТВА (ЗГІДНО ЗНАКАЗОМ МОН №8 ВІД 12.01.2016 РОКУ).
ДЛЯ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ АБО ТИХ, ХТО НЕ МОЖЕ ВІДВІДУВАТИ ШКОЛУ ЧЕРЕЗ ФІЗИЧНИЙ СТАН (ЧИ ПОТРЕБУЮТЬ ДОВГО ЛІКУВАННЯ В МЕДЗАКЛАДАХ) ПЕРЕВЕДЕННЯ НА ІНДИВІДУАЛЬНУ ФОРМУ ВІДБУВАЄТЬСЯ ЗА РІШЕННЯМ ЛІКАРСЬКО-КОНСУЛЬТАЦІЙНОЇ КОМІСІЇ. ОТЖЕ, ТАКА ФОРМА НАВЧАННЯ Є РАДШЕ ВИНЯТКОМ, АДЖЕ ВОНА ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ СУТО ЗА РІШЕННЯМ ВІДПОВІДНИХ СПЕЦІАЛІСТІВ.
ТАКОЖ ЗАКОН “ПРО ОСВІТУ” ЗАЛИШИВ ЕКСТЕРНАТ ТА ВВІВ СІМЕЙНУ ФОРМУ ЗДОБУТТЯ ОСВІТИ. ВОНИ ТЕЖ МОЖУТЬ БУТИ ЗАСТОСОВАНІ У ВИПАДКУ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. ПРОТЕ МИ НАГОЛОШУЄМО, ЩОВИБІР ФОРМИ НАВЧАННЯ МАЄ БУТИ ВИВАЖЕНИМ ТА ВРАХОВУВАТИ НАСАМПЕРЕД ІНТЕРЕСИ ДИТИНИ.
ДЛЯ ЦЬОГО БАТЬКАМ ПОТРІБНО ДОСЛУХАТИСЬ ДО РЕКОМЕНДАЦІЙ ЛІКАРІВ, ОСВІТЯН ТА СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ. ЯКЩО СПЕЦІАЛІСТИ НА ЗАПЕРЕЧУЮТЬ МОЖЛИВІСТЬ НАВЧАННЯ В ШКОЛІ (А ТИМ ПАЧЕ– ЯКЩО РАДЯТЬ), КРАЩЕ НАДАТИ ДИТИНІ ТАКУ МОЖЛИВІСТЬ. АДЖЕ ЇЙ ПОТРІБНО ВЧИТИСЬ ЖИТИ В СУСПІЛЬСТВі
Технологія диференційованого навчання
ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ
ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ
Докладніше з функціями асистента вчителя можна ознайомитися в листі МОН від 25 вересня 2012 року №1/9-675.
Інститут модернізації змісту освіти розробив критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів із порушенням розвитку.
Інклюзивне навчання у школі: кроки до успішного початку
НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ
НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ
- Лист МОН № 1/9-498 від 05.08.2019 "Методичні організації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н.р"
- Лист МОН № 1/9-462 від 18.07.2019 "Про пріоритетні напрями робот психологічної служби у системі освіти на 2019/2020 навчальному році"
- ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОРЯДКУ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ у загальноосвітніх навчальних закладах
- ДЕЯКІ ПИТАННЯ КОМПЛЕКСНОЇ ОЦІНКИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
- ЗАКОН УКРАЇНИ Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послугЩОДО ДІЯЛЬНОСТІ ІНКЛЮЗВНИХ ГРУП В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
- ЗАКОН ЩО ДОПУСКАЄ АСИСТЕНТІВ ДИТИНИ ДО ШКІЛ І ДИТСАДКІВ НАУКОВО - МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
- ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ ПРО КОМАНДУ ПСИХОЛОГО - ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРВОДУ
- ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ІІ СТУПЕНЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
- ЛИСТ МОН ВІД 05.02.2018 р. РОЗ'ЯСНЕННЯ ЩОДО ТРИВАЛОСТІ УРОКІВ В ІНКЛЮЗИВНИХ КЛАСАХ
- ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПОРЯДКУ ТА УМОВ НАДАННЯ СУБВЕНЦІЇ З ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ МІСЦЕВИМ БЮДЖЕТАМ НА НАДАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ ОСОБАМ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
- ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОГО ПЕРЕЛІКУ СПЕЦІАЬНИХ ЗАСОБІВ КОРЕКЦІЇ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
- Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в ЗЗСО
- Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у ЗЗСО
- НАВЧАЛЬНІ ПЛАНИ
- НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ
- НАВЧАЛЬНО - МЕТОДИЧНІ ПОСІБНИКИ
освітніми потребами на сайті Міністерства освіти і науки України переглянути
Розділ "Інклюзивне навчання" на сайті Міністерства освіти і науки
України переглянути
Нормативна база освіти осіб з особливими потребами на сайті Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти” (документи переважно до 2016 р.) переглянути
- Закони України
- Положення, нормативи
- Накази, постанови, листи
- Програми. Критерії оцінювання. Перелік навчальної літератури
- Міжнародні акти
ЗАКОНИ УКРАЇНИ
- Закон України "Про освіту" переглянути
- Закон України "Про повну загальну середню освіту" переглянути
- Закон України "Про дошкільну освіту" переглянути
- Закон України "Про вищу освіту" переглянути
- Закон України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні"переглянути
- Закон України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" переглянути
- Закон України "Про соціальні послуги" переглянути
- Закон України "Про охорону дитинства" переглянути
- Закон України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю
- Закон України "Про оздоровлення та відпочинок дітей" переглянути
ПРОГРАМИ. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ. ПЕРЕЛІК НАВЧАЛЬНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Типові освітні програми для дітей з особливими освітніми потребами
на сайті МОН України переглянути
Навчальні та корекційні програми для дітей
з особливими освітніми потребами на сайті МОН України переглянути
Корекційно-розвиткові програми для спеціальних загальноосвітніх
навчальних закладів для дітей з особливими
освітніми потребами на сайті Інституту модернізації змісту освіти переглянути
Перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти
і науки України для використання у закладах освіти
у 2021/2022 навчальному році переглянути. У переліку - навчальні програми,
програми з корекційно-розвиткової роботи, підручники, додаткова література.
Далі на сторінці подані посилання на конкретні документи з цих сторінок.
На окремих сторінках розміщено підбірки програм для різних груп дітей:
з порушеннями слуху, з порушеннями зору, з тяжкими порушеннями мовлення,
з порушеннями опорно-рухового апарату,
з порушеннями інтелектуального розвитку,
із затримкою психічного розвитку.
2020-21 н. р.
Перелік типових освітніх програм та критерії оцінювання на 2020-21 н. р.
згідно "Методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу
в спеціальних закладах загальної середньої освіти у 2020/21 навчальному році"
(Додаток до листа МОН №1/9-421 від 05.08.2020) переглянути:
- Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів
(наказ МОН від 26.07.2018 № 816) переглянути
- Типова освітня програма початкової освіти спеціальних
з порушеннями інтелектуального розвитку (наказ МОН
- Типова освітня програма початкової освіти спеціальних
порушеннями інтелектуального розвитку (наказ МОН від 01.04.2020 № 467) переглянути
- Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів загальної
інтелектуального розвитку (наказ МОН від 29.01.2021 № 121) переглянути
- Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів
(зі змінами, накази МОН від 26.07.2018 № 814 та від 16.08.2019 № 917) -
для учнів 1, 2, 3-х класів (крім учнів з порушеннями
- Типова освітня програма спеціальних закладів загальної середньої освіти
(зі змінами, накази МОН № 693 від 25.06.2018, від 04.09.2018 № 968) -
для учнів 4-х класів спеціальних закладів освіти всіх видів
(у т. ч., учнів з порушеннями інтелектуального розвитку)
- Типова освітня програма спеціальних закладів
освітніми потребами (зі змінами, накази МОН від
12.06.2018 № 627, від 26.07.2018 № 815, від 10.06.2019 № 808) -
- Типова освітня програма спеціальних закладів загальної
потребами (наказ МОН від 22.07.2020 № 944) - для учнів 11-12 класів
з порушеннями зору, з порушеннями слуху,
з порушеннями опорно-рухового апарату переглянути
- Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів
авт.: О.В. Чеботарьова, Г.О. Блеч, І.В. Гладченко,
С.В. Трикоз, І.В. Бобренко та ін. – К., ІСП НАПН України, 2020 переглянути
- Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5-10 класів
авт.: О.В. Чеботарьова, Г.О. Блеч, І.В. Гладченко, С.В. Трикоз, І.В. Бобренко,
Н.А. Ярмола та ін.: за ред.: О.В. Чеботарьової. – К., ІСП НАПН України,
2019 переглянути
- Базовий компонент дошкільної освіти
- Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів
закладів загальної середньої освіти (13.07.21) переглянути
Навчальні програми для дітей з особливими
освітніми потребами на сайті МОН України:
- для дітей з порушеннями слуху переглянути
- для дітей з порушеннями зору переглянути
- для дітей з тяжкими порушеннями мовлення переглянути
- для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату переглянути
- для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку переглянути
- для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку помірного ступеня переглянути
Програми з корекційно-розвиткових занять на сайті Інституту
модернізації змісту освіти
- для дітей незрячих та зі зниженим зором переглянути
- для дітей нечуючих та зі зниженим слухом переглянути
- для дітей з тяжкими порушеннями мовлення переглянути
- для дітей із затримкою психічного розвитку переглянути
- для дітей з порушенням опорно-рухового апарату переглянути
- для дітей з інтелектуальними порушеннями переглянути
Програми розвитку для дітей з особливими
освітніми потребами дошкільного віку
- Базовий компонент дошкільної освіти
- Комплексна програма розвитку дітей
- Крок за кроком: програма з корекційно-розвиткової роботи
Автори - Ткаченко Л. І., Деуля І. В., Шаповалова І. А. 2021 р.
переглянути фрагмент, завантажити додатки до програми
- Програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом переглянути
- Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями
- Програма розвитку для дітей дошкільного віку з
- Програма розвитку дітей дошкільного віку
- “Корекційна робота з розвитку мовлення дітей середнього дошкільного віку
Навчально-методичний посібник переглянути
Програми для дітей різних нозологічних груп
Програми для дітей різних нозологічних груп
- Програми для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку
- Програми для дітей із затримкою психічного розвитку
- Програми для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату
- Програми для дітей з тяжкими порушеннями мовлення
- Програми для дітей з порушеннями зору
- Програми для дітей з порушеннями слуху